Det er din SPS-ansvarlige, som ansøger om støtte på dine vegne. Du skal derfor kontakte din SPS-ansvarlige, hvis du har behov for speciapædagogisk støtte.
Du skal have et møde med din SPS-ansvarlige, hvor I taler om, hvad dine behov er, og hvad der er af støttemuligheder for, at du kan gennemføre uddannelsen på lige vilkår med de andre studerende.
I skal sammen beskrive nogle forslag til støtte, som kan afhjælpe de vanskeligheder, som du oplever på uddannelsen på grund af funktionsnedsættelsen.
Mødet kan finde sted, allerede inden du starter på studiet eller når du har været i gang med studiet et stykke tid og har fundet ud af, at du har behov for støtte eller dit støtte behov har ændret sig.
Hos din SPS-ansvarlige skal du udfylde et ansøgningsskema, som du skal aflevere til din SPS-ansvarlige. Derudover skal du udfylde en samtykkeblanket, som er en fuldmagt, der giver den SPS-ansvarlige lov til at søge SPS på dine vegne.
Forudsætningen for at modtage støtte er, at du kan dokumentere din funktionsnedsættelse. Dokumentationen kan være for eksempel lægelig dokumentation fra sygehus, læge, talepædagog eller andet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har behov for dokumentationen til at behandle din ansøgning.
Din SPS-ansvarlige opretter en ansøgning på dine vegne og sender den til STUK. Styrelsen træffer afgørelse i sagen, og du får svar på ansøgningen i din e-Boks. Den aktuelle sagsbehandlingstid fremgår på spsu.dk.
Får du godkendt din ansøgning, gives der en bevilling. Din SPS-ansvarlige får bestilt din tildelte støtte jf. bevillingen.
Får du afslag på din ansøgning, kan du klage over afgørelsen. Klagefristen er fire uger efer, at du har modtaget afgørelsen. Reglerne for dette fremgår på spsu.dk.