Niels Bohrs Allé

Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M

Biblioteket Niels Bohrs Allé er et fælles bibliotek for de mange uddannelser på campus Niels Bohrs Allé. Biblioteket henvender sig primært til studerende ved UCL, men du må også stadig bruge biblioteket efter endt uddannelse.

Hvor ligger biblioteket?

Du finder Biblioteket Niels Bohrs Allé i D-fløjen, og der er to indgange én overfor studieservice og én ved fløjens ende. Biblioteket breder sig over to etager, hvor øverste etage blandt andet indeholder nyeste bøger og reserverede materialer. Det er også her, at du finder en bibliotekar, der kan hjælpe dig. Bibliotekets bøger befinder sig på begge etager. Der er både aflukkede studierum samt studiepladser i bibliotekslokalet på begge etager, som du må bruge døgnet rundt. Mangler du nogle bøger eller artikler, kan vi skaffe dem fra andre biblioteker.

Informationssøgning

I løbet af din uddannelse får du biblioteksundervisning i informationssøgning samt referencehåndtering. UCL biblioteket stiller forskellige e-ressourcer til rådighed i den forbindelse.

Fagguide - viden indenfor dit fagområde

Åbningstider med personale

Bibliotekspersonalet er til stede for at hjælpe dig mandag-torsdag kl. 8-16 og fredag kl. 8-14.

Vi indbyder dig til at tage aktivt del i brugen af biblioteksrummet, så biblioteket bliver et sted for os alle.

Du er også velkommen i bibliotektet, når personalet ikke er til stede. I det tilfælde lukker du dig ind med studiekort og kode. Åbningstiderne følger resten af campus. 

Lokalebooking

Studerende kan booke grupperum og teorilokaler via TimeEdit.

Når du logger ind med dit brugernavn og adgangskode via WAYF, får du adgang til en pulje af lokaler.

Der gøres opmærksom på i forhold til studerendes bookninger, at retten til at benytte det reserverede lokale mistes, såfremt lokalet ikke er taget i brug efter 15 minutter. Lokalet vil herefter blive frigivet til andre.

Retningslinjer for booking af grupperum

Tidshorisont: Ingen frist.

Antal aktive bookinger i TimeEdit: 1 pr. studerende.

Bookinglængder: Max 4 timer pr. booking.

Retningslinjer for bookning af teorilokaler

Tidshorisont: Kan bookes på dagen.

Antal aktive bookinger i TimeEdit: 1 pr. studerende.

Bookinglængder: Max 4 timer pr. booking.

Retningslinjer for booking af hvilerum 

Du har som studerende også mulighed for at booke et hvilerum, hvis du har behov for hvile eller ro til at koble af. 

Lokalet består af en briks, 1 bord og 4 stole. Det kan låses indefra, og der er mulighed for at sætte et skilt på døren med "Optaget". 

Lokalet er J.110 og ligger i Nordfløjen. Du booker det via Studievejledningen. 

Studievejledningen

Øvrige lokaler

Faglokaler/professionslaboratorier, auditorier og gæstekantine kan ikke bookes.

Skema

UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole anvender TimeEdit til skemavisning samt booking af lokaler'.

Vejledning om TimeEdit

I forbindelse med LIFE-byggeri på Niels Bohrs Allé går i gang ved første spadestik tirsdag den 6. december, etableres der en midlertidig byggeplads for enden af blok A.

Det fremgår af tegningen, markeret med rødt, hvilken del af parkeringspladsen der inddrages til dette.

De handicappladser som inddrages til byggeplads, genetableres for enden af blok A.

Hvis du har nogle spørgsmål, kan du kontakte Facility Service.

 

De bæredygtige og klimavenlige tiltag har fået vind i sejlene i kølvandet på energikrisens ankomst og på UCL vil vi gerne gøre en positiv forskel. Derfor har vi igangsat nogle forskellige bæredygtige tiltag på alle campusser. 

Kildesortering af affald

UCL har pt. kun kildesortering af affald på Niels Bohrs Allé men snart er dette gældende for alle campusser. 

Det betyder, at alle skraldespande i lokaler og kontorer på campus er fjernet. I stedet er der placeret 2 sæt kildesortering på gangene på hver etage. 

Hvert sæt indeholder følgende spande:

  • Papir
  • Restaffald
  • Dåser/pant flasker/ plastik flasker
  • Bioaffald (madaffald)

Du skal derfor gå ud på gangen og aflevere dit affald i de respektive skraldespande. 

Energibesparelser på UCL

Energipriserne er på et historisk højt niveau og Uddannelses- og Forskningsministeriet har udsendt en række anbefalinger til energibesparelser, som UCL også har valgt at følge. 

Det er primært Facility Service på UCL, som tager sig af de konkrete tiltag mens andre kræver, at du som studerende bidrager lidt i hverdagen. Det er små ting, men vi er mange i UCL, så det gør en stor forskel.

De konkrete tiltag

Fra og med onsdag den 21. september 2022 er der blevet igangsat følgende energisparende tiltag:

  • Vi skruer temperaturen ned i lokalerne til 19 grader. 
  • Vi laver yderligere natsænkning og weekendsænkning på temperaturene i lokalerne. Vi sikrer dog, at temperaturen er ca. 19 grader fra morgenstunden.
  • Vi skruer ned for temperaturen på indblæsningsluften, så den også bliver 19 grader.
  • Vi slukker udendørsbelysningen på alle vores matrikler. Er der arrangementer på matriklerne, hvor der er behov for lys i en periode, så kontakt Facility Service via service.ucl.dk.
  • Vi stopper for cirkulationen af det varme vand til vandhanerne. I praksis betyder det, at du skal vente lidt længere tid, før det varme vand når frem til hanerne.
  • Vi slukker for ventilationsanlæggene om natten. Vi tænder igen om morgenen ved 07-tiden, så der har været et luftskifte inden dagens start. Vi slukker for ventilationsanlæggene igen om eftermiddagen, når størstedelen af medarbejderne og de studerende er taget hjem - typisk ved 16.30-tiden.
  • Vi slukker for kølingen på ventilationsanlæggene på de matrikler, hvor de endnu kører.
  • Vi slukker for de elektroniske lokaleskilte på VES og SEE.
  • Alle infoskærme slukkes på nær et par skemaskærme.
  • Vi sikrer, at vores AV-udstyr slukker senest kl. 16.30.
  • Vi har sat vandbesparende luftblandere på vandhanerne, hvilket reducerer forbruget fra 13 l/min til 1,7 l/min. Samtidig holder vi øje med overforbrug af vand fra haner og toiletter.
  • Vi har fokus på at lukke ned for områder på campusserne, der ikke bruges i længere perioder.
  • Vi slukker for kølerne i vandautomaterne. Der vil stadig være mulighed for at tappe vand, men ikke kølet vand.

Hvad kan du gøre? 

Ovenstående tiltag kan ikke stå alene men vi har behov for din hjælp også, så derfor kan du hjælpe til med følgende:

  • Sluk for lyset i lokalerne, når de forlades - også selvom der er sensor.
  • Skriv til Facility Service via service.ucl.dk, hvis du opdager et toilet, der løber, eller et lys, der står tændt hele tiden.

Og så tager vi naturligvis også imod gode forslag til besparelser. Skriv til Facility Service via service.ucl.dk med dine gode råd, eller hvis du har spørgsmål. 

 

Få et overblik over hvilke muligheder, der er for foreningsliv på dit campus. 

Foreningsliv

Åbningstider

Mandag-torsdag kl. 7.30-13.00

Fredag kl. 7.30-13.00

Morgenmad er fra kl. 7.30 – 9.30

Frokost (sandwich, varm mad m.m.) kl. 11.00 – 13.00

Hava Java Café

Åbent mandag – torsdag kl. 13.00 – 14.30 og fredag kl. 13.00-14.00.

Holder lukket i disse uger: 7 (vinterferie), 25-35 (sommerferie) og 42 (efterårsferie).

UCL's kantiner på Niels Bohrs Allé og Seebladsgade holder lukket følgende uger og dage i 2023:

  • Dagene op til påske 3-5 april (mandag til onsdag)
  • Påskeferie 6-10. april
  • Store bededag den 5. maj
  • Krist himmelfartsdag den 18. maj
  • Dagen efter Kristi himmelfartsdag den 19. maj
  • Grundlovsdag den 5. juni
  • Sommerferie ugerne 27, 28, 29, 30, 31 og 32
  • Juleferie den 21/12-3/1

Arrangementer

Kantinen kan benyttes til større arrangementer efter aftale med Facility Service via service.ucl.dk

Hele kantinen har samlet plads til ca. 440 personer. I CS.109 er der plads til ca. 240 personer, og i DS.110 er der plads til ca. 200 personer.

Kontakt kantinen

Hvis du har behov for at kontakte kantinen, så kan du kontakte Køkkenchef Helle Barnhøj Hvidsten på 3115 1563 eller pr. mail: dk291@foodandco.dk.

Telefon: 63 18 30 00
Email: ucl@ucl.dk

Telefontid
Mandag - torsdag kl. 7.30 - 15.30
Fredag kl. 7.30 - 15.00

Niels Bohrs Allé er UCL’s største campus med knap 5000 studerende fordelt på 8 uddannelser placeret i udkanten af Odense.

Området er som en lille UCL-landsby med alt hvad man kunne ønske sig af en uddannelsesinstitution. Her er motionsrum, kreative værksteder, naturvidenskabelige laboratorier, en kæmpe festsal og naturligvis også en fredagsbar. 

Niels Bohrs Allé har en lang række forskellige labs tilknyttet uddannelserne, som er tilgængelige for dig som studerende. Her kan du få et overblik over de største og mest aktuelle labs.

XR Lab

XR Lab på Niels Borhs Allé adskiller sig fra andre labs på UCL, ved at være et skab, hvori der er placeret forskellig udstyr til enten produktion af XR løsninger eller udstyr, der er lige til at bruge i undervisningen og udviklingsaktiviteter.

XR Lab er et satelitlab til XR Lab basen på Seebladsgade. 

Skabet er placeret imellem blok A og B, og du har mulighed for at booke udstyr til forskellige formål via biblioteket. Dermed er XR Lab ikke lokalespecificeret men du kan medtage udstyr til relevante omgivelser. 

Dette lab bruges indenfor sundhedsuddannelserne og kontaktperson er Mads Langelund, som kan kontaktes via mail mtla@ucl.dk.  

SimulationsLab

Dette lab er reelt to lokaler, men med en vigtig sammenhængskraft. Det ene lokale har to senge med simulationsdukker. Dukkerne har basisrespons, men kan tillægges tale og reaktioner, så du kan opleve en simuleret behandlingssituation. I det tilstødende lokale er et kontrolrum, hvorfra dukkerne får liv. Herfra kan du gå videre, så kommer du til endnu en seng med en noget dyrere dukke, som tilmed også kan få hjerteanfald og kaste op.

Disse lokaler bruges primært af studerende på sygeplejerskeuddannelsen men er tilgængelige for alle. Kontaktperson er underviser Elin Maria Konggaard Reauter, som kan kontaktes via mail emkr@ucl.dk.   

DidakTech Lab 

DidakTech Lab er et kreativt, digitalt læringslaboratorie, hvor der kan eksperimenteres med professionsfaglige løsninger på både dagligdags udfordringer og nye samfundsmæssige behov. 

I DidakTech Lab findes noget af den nyeste teknologi til kreativ produktion, f.eks. 3D-printere, 3D-skannere, robotter, droner, VirtualReality-udstyr, m.m. - der egner sig til prototyper og digital fabrikation. Dog handler det også om at skabe muligheder for at udvikle teknologiforståelse og digitale skaberkompetencer - og derved få en forståelse for, hvordan digitalisering påvirker fagområder og samfundet generelt.

DidakTech Lab er tilgængelig for alle studerende ved UCL. Laboratoriet kan bookes i TimeEdit under fanen mødelokaler. Kontaktperson er Jakob Vest Hansen, som kan kontaktes via mail jvha@ucl.dk.

FabLab

Fablab er et kreativt og teknologisk uddannelseslaboratorium og prototypeværksted, hvor du har mulighed for at eksperimentere, skabe, lære, vidensdele og kan få hjælp til at omsætte dine idéer til prototyper og produkter.

I FabLab har du adgang til en række avancerede digitale produktionsteknologier, som der står dygtige medarbejdere klar til at hjælpe dig med at benytte og omsætte dine ideer til noget visuelt.

FabLab ligger på Seebladsgade men er hele UCL’s uddannelseslaboratorium, og alle studerende der er tilknyttet UCL kan benytte FabLab. Kontaktperson er FabLab Manager Michael Angelo Johansen, som kan kontaktes via mail micj@ucl.dk.   

Læs mere på mitucl.dk/fablab

PlayLab 

PlayLab er skabt til at understøtte eksperimenter med legende tilgange til faglig læring på professionsuddannelsesniveau. PlayLab omfatter tre lokaler og et gangareal i toppen af C-blokken, som tilsammen udgør et samlet PlayLab-miljø.

Indretningen bygger på tre centrale principper for legende tilgange til læring:

  • Valg i læreprocesser
  • Forundring i læreprocesser
  • Fryd i læreprocesser

I PlayLab finder du forskellige anvendelsesmuligheder, der kan simulere nysgerrighed og kreativitet i faglighed. 

PlayLab er udviklet til brug i lærer- og pædagoguddannelsen, men kan sagtens benyttes af andre. Dog skal det bookes i TimeEdit under mødelokaler (NBA.C.413). Kontaktperson er underviser Jesper Zimmer Wrang via mail jezh@ucl.dk

PraxiLab

PraxiLab er et anderledes læringsrum, der dels fremmer en mere innovativ tilgang til læring, og dels giver dig mulighed for kommunikationstræning i miljøer, der simulerer virkelighedens rum for samtaler med borgere. Således understøtter både rummets autentitet og de tilgængelige materialer din træning og læring. 

PraxiLab er åbent for alle studerende. 

Du har som studerende også mulighed for at booke PraxiLab via mail gennem Anne-Sofie Hedengran ahve@ucl.dk. Der skal bruges nøgle til materialeskabet, som du via aftale med Hanne Pedersen kan afhente og aflevere retur på studiekoordinatorenes kontor i lokale E-324.

Sanserummet

I dette rum findes mange materialer, som alle har et kollaborativ, psykologisk og sensorisk perspektiv. Nogle af de ting, som du møder i lokalet er ribber, cirkulær gynge, sækkepuder, kar med mange små plastikbolde osv. 

Hele gulvet er dækket af måtter, så der er heller ikke adgang med sko. 

Dette lokale er primært benyttet af studerende på ergoterapeutuddannelsen. Det er dog også et aktuelt og brugt lokale for sygeplejerstudiet og eksterne partnere, bl.a. børnehaver og psykiatrien.

Det er derfor tilgængeligt for de studerende, og kontaktperson er underviser Elin Maria Konggaard Reuter via mail emkr@ucl.dk. 

Test og træningslaboratorium ll

Laboratoriet benyttes ifm. fysioterapeutuddannelsens praktiske undervisning i træning og bevægelse, funktionsundersøgelse, mental sundhed m.m., hvor der er behov for, at de studerende kan bevæge sig.

Laboratoriet indeholder 2 behandlingsbrikse og diverse træningsudstyr f.eks. balancebrætter, balancepuder, bolde og træningsudstyr på væg. 

Test- og træningslaboratoriet må kun benyttes af fysioterapeut studerende.

Kontaktperson er Adjunkt Stig Linnemann Midtiby, som kan kontaktes via mail slmi1@ucl.dk.

ÆstetikLab 

Dette lab er meget stort og i to niveauer. På førstesalen er et teorilokale og en række skabe og arbejdsborde, mens der er en række workshoplokaler tilstødende det store lokale. Det bruges til uddannelse i Design og Håndværk og som generelt kreativt værksted. Der er dermed også mange borde i dette lab, som er arbejdsborde. Udstyr er bl.a. pensler, staffelier, maling, ler osv. 

Dette lab har alle studerende på lærer- og pædagoguddannelsen adgang til.

Al skemalægning sker gennem organisationens skemalæggere, og ellers er kontaktperson henholdsvis Uddannelseschef for Lærer, Dorthe Kingo Thruelsen via mail dkth@ucl.dk og Uddannelseschef for Pædagog, Agnete Kramme via mail agkr@ucl.dk

Opbevaring af tøj og ejendele

Over hele campus på Niels Bohrs Allé er der lockers, som er beregnet til dig og dine medstuderendes tøj og tasker. Du benytter skabet ved åbne det og ligge dine ting ind på hylden. Dernæst lukker du lågen og taster en selvvalgt kode, som du kan huske. Hermed er skabet låst. 

Glemte sager 

Glemte sager opbevares i Studieservice ved hovedindgangen på Niels Bohrs Allé. Hvis du finder glemte genstande, skal du derfor aflevere dem hos Studieservice. Tingene bliver registreret med findedato samt sted og bliver herefter opbevaret i et aflåst skab i 3 måneder. Efter 3 måneder afleveres genstandene til politiets hittegodskontor på Rugårdsvej, Odense. 

I tilfælde af, at genstanden er en pung, taske eller lignende, hvor navn fremgår, kontaktes ejeren. 

Bilparkering

Der er mulighed for at parkere omkring campus ved UCL Niels Bohrs Allé. Du skal ikke registrere din bil for at parkere, men det er vigtigt, at parkeringen sker i de opmærkede p-båse.

Handicapparkering

Der er handicapparkering for enden af blok E og ved blok A.

Cykelparkering

Der er cykelparkering i kælderen under alle blokke, og
her er også mulighed for bad og omklædning. Cykler og løbehjul skal parkeres på de afmærkede områder for cykelparkering, således at adgangsforholdene for andre sikres, og for at undgå spærring af brandveje.

Parkering af motorcykler

Der er 3 opmærkede båse til parkering af motorcykel for enden af blok D.
Alle motorkøretøjer skal parkeres indenfor de afmærkede områder til formålet.

Det er de studerendes eget ansvar at undersøge og overholde de lokale parkeringsforhold, da p-vagter løbende kontrollerer dette, og UCL betaler ikke parkeringsbøder for studerende.

Kontakt vedr. kontrolafgift

I tilfælde af klager vedr. kontrolafgifter, henvises du til APCOAs/Europarks selvbetjening på deres hjemmeside: https://europark.dk/henvendelse.

Bliv klogere på, hvad UCL bygger det gode fællesskab på.

Politikker og regler

UCL er røgfrit, hvilket betyder, at du ikke må ryge på alle UCL´s arealer. Som led i Røgfrit UCL har du som studerende i Odense Kommune mulighed for at deltage i Røgfrit Odenses digitale STOP-forløb for unge. Der bliver løbende oprettet hold på skolerne, når der er nok tilmeldte. 

Der vil ligeledes blive afholdt fysiske STOP-caféer på Niels Bohrs Allé for alle studerende tilknyttet UCL Odense henover efteråret 2022. Du kan holde dig opdateret på datoer for STOP-caféer i eventkalenderen. 

Du kan læse mere om rygestop og de forskellige tilbud på Røgfrit Odenses hjemmeside. 

Læs mere om Røgfrit Odense

Læs mere om UCL´s Rygepolitik samt retningslinjer

Hvert år afsætter UCL en pulje af midler til understøttelse og udvikling af ideer til faglige og sociale arrangementer. Du har som studerende mulighed for at ansøge om disse midler. 

Campus Niels Bohrs Allé har fået tildelt en pulje på 85.000 kr. til udvikling af studiemiljøet i 2023. 

Læs mere om dine ansøgningsmuligheder for midler

Lenna Vogn Petersen Uddannelseschef for Socialrådgiver i Odense og Vejle

Hovedindgang

Mandag-fredag kl. 7.00-17.00

I tidsrummet fra kl. 00-06 er UCL lukket for adgang. Dog kan der ved særlige arrangementer gives tilladelse men kræver, at der oprettes en sag via service.ucl.dk minimum 5 dage før.   

Fra kl. 17.00-22.00 er der adgang via studiekort, og koden, som benyttes er de sidste 4 cifre i cpr.nr samt firkant.

Studerende har adgang til de lokaler, som knytter sig til deres uddannelse.

Information og Studieservice

Mandag-torsdag kl. 7.30-15.30, fredag kl. 7.30-15.00.

Biblioteket, åbningstider med personale

Mandag-torsdag kl. 8.00-16.00.

Fredag kl. 8.00-14.00.

Du er også velkommen i biblioteket, når personalet ikke er til stede. I det tilfælde lukker du dig ind med studiekort og kode. Åbningstiderne følger resten af campus. 

Kantine

Mandag-torsdag kl. 7.30-14.30, fredag 7.30-14.00.

Fandt du den information du søgte?